Opravy lodě v Thajsku na Phuketu – Boat Lagoon Marina …aneb odvrácená tvář námořního jachtingu…

…článek hlavně pro majitele lodí, ale i jachtaře, kteří uvažují o koupi vlastní lodě… a také i pro laické čtenářstvo, které zajímá, co to znamená opravovat loď  v cizině…

dopsáno  29.3.2008

 

Po dlouhé odmlce vás vítám opět na stránkách lodního deníku. Zápis do deníku jsem chtěl udělat právě až po definitivním dokončení prací na opravě Altega. Bylo dopředu jasné, že to nebude jednoduché, ale upřímně řečeno, když se na to dívám zpětně, tak ani mé nejčernější představy se ani zdaleka bohužel nepřiblížily kruté realitě. Pojďme se tedy podívat, jak to tedy vše probíhalo.

Situace by se dala přirovnat k rekonstrukci starého domu, od kterého nemáte projektovou dokumentaci. I pocity po té, jsou podobné. Člověk si říká, že kdyby věděl do čeho jde, tak se do toho nepouští. Jenže tady stejně nebylo na výběr – loď se prostě opravit musela.

 

Zahájení oprav: 14.10.2007

Po připlutí do Thajska, v neděli 14.10.2007, nám zbývalo přibližně 10 dní na rozkoukání se a zařízení oprav lodě. Největší starost – nový stěžeň – byly schopny udělat 2 firmy a setkali jsme se s oběma zástupci těchto firem: Davidem z Precision a J.P. z Rolly Tasker. Rozhodování bylo těžké. Precision je největší firma v Boat Lagoon a asi i na Phuketu a možná i jedna z nej v Thajsku. David nám tvrdil, že má mnoholeté zkušenosti se stěžni, nicméně mi ale zapomněl říct, že jako člověk nestojí opravdu za nic, jak se později ukázalo. Rolly Tasker má sídlo 8km od mariny a má nádhernou  moderní halu. Jejich specializace je šití a výroba plachet, ale stěžně umí také. Nakonec jsem vybral Precision právě kvůli poloze, aby všechny práce probíhaly v blízkosti lodě. Zpětně vím, že to byla chyba. Na Davidovi se mi od začátku něco nelíbilo jako na člověku a mrzí mne, že jsem nedal na svou vnitřní intuici. Jak se později ukázalo, člověk má spolupracovat jen s lidmi, kterým prostě důvěřuje. Samotné zpracování a nacenění nabídky bylo komplikované a v podstatě nemožné. Cena prací se prostě nedala v tomto stadiu ani odhadnout. Také jsem bohužel nenapsal žádnou smlouvu, kde by byl ošetřený aspoň termín dodání – ikdyž ani to by nejspíše nepomohlo, protože by se stejně vymlouvali na to, že nemají součástky…

Hodnocení: Jsou to velmi neseriozní lidé, nic nedodrželi a okradli mne.

 

Dále jsme našli firmu Pro a Jill Yachting a tam jsem nakonec narazil naopak na jednoznačně nejlepší lidi za svůj pobyt. U této firmy jsem nechal Altego opatřit krásným modrým lakem, nastříkat stěžeň i  ráhno, vyměnit všechna okna, vyrobit nové krásné dřevěné podlahy uvnitř lodě, vyložit cocpit teakem, vyobložit prostor pro kotvu, natřít palubu a udělat antifouling trupu.

Hodnocení: Všechny práce udělali v perfektní kvalitě a v dohodnutém termínu, byli přátelsky a ochotní.

 

Rolly Tasker dodával profilový materiál na stěžeň a na ráhno, vozík a trať pro spinaker boom na stěžni, vozík a trať pro otěž hlavní plachty, komplet bouřkové plachty, komplet nové plachty hlavní i kosatku a lazy bag na hlavní plachtu.

Hodnocení: Dodávky objednaných dílů přišly pozdě, práce na plachtách byly provedeny kvalitně, ale vždy v malém časovém skluzu, lazy bag vyrobili naprosto špatně a v nevyhovující kvalitě, komunikace byla mírně náročnější.

 

U firmy Nop jsem objednal komplet nerezové práce: zadní konstrukce s výtahem na dinghi a s výtahem na přívěsné motory a s držáky solárních panelů, koupací plošinku, zábradlí u stěžně i kolem lodě a konstrukci stříšky.

Hodnocení: Práce byly kvalitně provedené ale ve velkém časovém skluzu. Bylo občas obtížné je donutit k pečlivému dodělání detailů. Vícepráce byly předražené.

 

Firma Canvas Creations šila novou ochrannou stříšku, kryt cockpitu, závětrné kryty paluby, ochranu celé paluby proti slunci, kapsy na lana u stěžně, kryt na kotevní vrátek, kryty na přívěsné motory, kryty na přístroje..

Hodnocení: Kvalita i termíny v pohodě.

 

Firma Elektrical Marine dodávala hloubkoměr iScan 180 a měřič větru Simrad a opravovala autopilota.

Hodnocení: Dodání a instalace hloubkoměru iScan 180 byla naprostá katastrofa, ať už časem dodávky nebo kvalitou instalace.

 

Firma Octopus měla na starost el. kabely ve stěžni.

Hodnocení: Naprosto arogantní a neochotný majitel a s ním i velká část jeho pracovníků, kteří mi při instalaci zničili anténu GPS

 

Obchod Phuket Sails dodával el. kotevní vrátek, světla, vinšny, stopery, držáky fendrů, lana, kotvu a všechny ostatní součástky…

Hodnocení: Zpočátku se majitel Julian tvářil jako profesionál plný ochoty – než dostal platbu za zboží… Vše pozdě dodané. A neuvěřitelně pozdě dodaný kotevní vrátek jiného typu než jsem si objednal a arogance jeho nejbližšího spolupracovníka Petera byly otřesnou zkušeností.

 

To je přibližný popis všech prací a jejich hodnocení, které byly na lodi provedeny. Většina z nich byly nutné opravy škod, která napáchala rybářská loď, co do nás v noci zezadu najela (stěžeň, ráhno, rigging, railing, nerez. konstrukce, bouřk. plachty, hlavní plachta, atd.). Některé byly již dříve naplánovaná vylepšení lodě (el. vrátek, hloubkoměr) a některé práce byly udělány, protože to byla nyní možná nejlepší příležitost na celé plavbě kolem světa (výměna oken a podlahy uvnitř lodě) a některé práce jsem udělal prostě pro radost, lepší pocit či pohodlí (nátěr lodě, teak v cockpitu, nová teaková koupací plošina, atd.).

V Singapuru jsme s Jitkou potkali jednoho člověka, který říkal, že je „Project manager“, a měl právě na starosti koordinaci různých prací na opravovaných lodích. Jak ten by se mi tady hodil! Stejně jako na stavbě domu je dobrý stavební dozor k nezaplacení, tak i zde by to rozhodně platilo. Jenže v Thajsku se tady nikdo podobný nevyskytoval. A tak nezbývalo než se o to postarat sám. Bez zkušeností to nebylo jednoduché. Musím říct, že to pro mne byla velmi náročná škola a že jsem získal celou řadu zajímavých pozitivních zkušeností, ale nedobrovolně bohužel i řadu negativních zkušeností. A nakonec i pár nových dobrých přátel a vztahů. Bohužel těch negativních zkušeností bylo tentokrát o mnoho více.

Po odletu domů jsem pravidelně se všemi dodavateli komunikoval a všichni mne ubezpečovali, že domluvený termín 15.12.2007 bude dodržen. Neměl jsem důvod tomu nevěřit. Jaké rozčarování mne ale čekalo? V plánu jsem měl odplout 3.1. (a nejpozději 10.1.2008) na Srí Lanku.

 

Hlavní opravy: 7.12.-27.1. 2008

Sám jsem přiletěl na Phuket už 7.12.2007 a říkal jsem si, že je to dostatečná rezerva k případnému dokončení prací. Bohužel nebyla… Přes všechny ty maily od mého odjezdu na stěžni firma Precision žádnou práci prakticky neudělala! Prý neměli k dispozici tamto a toto… Když jsem se ptal, proč mi lhali po mailu, tak říkali, že se vše v pohodě zvládne, že je vše nachystané, že je to otázka pár dní. Ovšem to byla lež na lež. Např. David mi jeden den (cca 15.12.) řekl, že pozítří se postaví stěžeň ..a druhý den odjel bez jediného slova na dovolenou na měsíc pryč z Thajska!.. Jeho šéf a majitel firmy Scott mi slíbil na čestné slovo, že stěžeň bude do vánoc stát na lodi.. Nakonec i on odjel a stěžeň stavěl až 10.1.!! A to na něm bylo třeba dodělat ještě celou řadu věcí…

 

Zrovna tak Electrical Marine – dodavatel hloubkoměru iScan 180, který jsem objednal v říjnu, jej nebyl schopen dodat dokonce ani v lednu! Nakonec jej nainstaloval v polovině ledna bez displeye, který ještě nepřišel. A v březnu po návratu zpět na loď jsem dokonce zjistil, že tam namontovali úplně jinou řídící jednotku! ..prý se spletli.. Novou si mám prý vyzvednout na Maledivách! Phuket Sails dodal el. vrátek místo 15.12. tak až 10.1.! A navíc jiný typ než jsem chtěl – přestože jsme ho vybírali spolu a jasně jsem ukázal jaký typ chci, tak jsem si prý měl číslo jejich kódu zkontrolovat v objednávce sám!…a případná reklamace? Peníze vám nevrátí (vše zboží musí být placeno dopředu..) a jiný vrátek vám nedají, protože byste museli čekat další měsíce..

 

Další výstižná „veselá“ příhoda byla např. s kabelem k radaru na stěžeň. Ptal jsem se El.Marine jestli ho mají a byl jsem ubezpečen po mailu, že ano. Po příjezdu jsem se ptal ještě osobně a znovu jsem byl ubezpečen, že ano. Až jej ale bylo třeba namontovat do stěžně, zjistili, že je jiný a navíc i krátký. Jiný neměli a nedal se rychleji než za pár týdnů sehnat! V Octopusu měli jeden použitý kabel k dispozici. Když jsem se ptal na cenu, řekl si majitel o 14000Bht = cca 7000Kč! Úplně nový radar s vysílačem, displeyem i s 20m kabelem ale stoji 58000Bht! Když jsem ho na to upozornil, tak mi řekl, ať si klidně koupím nový radar.. A tak jsem si radši koupil nový radar..

 

Podobných zážitků mám bohužel celou řadu a nemá cenu je ani psát, protože všechny jsou v podstatě podobné. Precision mne nakonec okradl o cca 2-3tis USD, které si naúčtoval neoprávněně, ale spravedlnosti se nedalo dovolat bez konkrétní cenové nabídky a smlouvy ani u nejvyšší kapacity celého přístavu – Harbour mastera (nehledě na to, že jsou to pravděpodobně kamarádi). Mohl jsem si stěžovat soudní cestou, ale dokud by spor nebyl vyřešen, nedali by mi loď prostě na vodu!

Je nutno ale vysvětlit, že toto šílené prostředí zde nedělají thajci, ale bílí, kteří se rozhodli v Thajsku „žít“, protože je to tady „levné“ a „příjemné“, a „podnikat“, protože je to tady „snadné“. Zpoždění měly prakticky všechny firmy. Jen firmy Canvas Creations a zvláště firma Pro and Jill (manželé – pochopitelně neevropského původu) opravdu dodržela vše, co slíbila a zachovala se naprosto profesionálně. A těm také jsme vděčný za vše, co pro mne udělali a nesmírně si jich vážím jako lidí.

 

Pochopitelně nakonec z plavby na Srí Lanku nic nebylo..

Z technického hlediska bylo zajímavé i spouštění Altega na vodu. Těsně nad vodou mi obsluha jeřábu  řekla, ať se jdu ještě podívat jestli neteče do lodě. Samozřejmě teklo v oblasti prostupu hřídele, což prý není neobvyklé, ale mne to překvapilo. Těsnění u hřídele ale stačilo jen dotáhnout a bylo vše v pořádku. Horší bylo, když jsem se pokusil zařadit rychlost – nešlo to. Tento problém se mi už jednou stal v malajském Langkawi – jako kdyby se v řadící páce něco zablokovalo. Ovšem od té doby až do teď bylo ale vše v naprostém pořádku. Na mé kotvící místo mne tedy ochotně a bez problémů dotáhla obsluha přístavu ve svém člunu. Myslel jsem si, že to bude jen otázka seřízení řadící páky. Ovšem nakonec se z toho vyklubal větší problém. Místní firma Suwitt, tvrdila, že chyba je uvnitř převodovky. Rozmontovala ji a řekla, že uvnitř je něco špatně. Nicméně aspoň na zkušební plavbu mi půjčila za úplatu jinou převodovku.

A tak jsme 18.1.2008 slavnostně vypluli. Místo na Srí Lanku aspoň na 300Nm krátkou zkušební plavbu na ostrov Phi-Phi, do oblasti Krabi, do Malaysie na Langkawi a zpět do Phuketu. Viz deník.

 

24.1.2008 jsem připlul sám zpět do Boat Lagoon a domluvil jsem poslední opravy oprav a dodělávky (ve stěžni byl například překřížený výtah hlavní plachty, bylo nutné předělat upevnění lazy bagů, na nerezové konstrukci bylo nutné dosvařovat několik upevňovacích ok, upravit prostor pro kotevní řetěz, natřít palubu, ušít ochranné stínící plachty paluby, atd.) A vzhledem k tomu, že místní firma Suwitt na převodovky na mne působila opravdu nepřesvědčivě, svěřil jsem už rozmontovanou převodovku nakonec firmě YSA usazeného evropana Leona.

 

27.1.2008 jsem tedy odletěl domů do ČR s pocitem, že nejtěžší je za mnou a že přestože to stálo mnoho nervů při nepříjemných situacích, tak se dílo opravdu podařilo.

V ČR dostávám mail od Leona, že pokud je to aspoň trochu možné, že bude pro mne lepší si dovézt z Evropy novou převodovku, protože opravy by byly příliš nákladné. A tak se mi podaří sehnat přes p. Paslera převodovku ne sice úplně novou, ale skoro novou. A s převodovkou v krabici se vydávám i na cestu do Thajska.

 

Dokončení oprav: 18.-29.3. 2008

A tak jsem 18.3.2008 zase zpět. Vzhledem k tomu, že všechny práce byly domluveny u „spolehlivých“ firem, doufal jsem, že vše bude snadné a rychlé. Úkol zní jasně: dodělat těch „pár maličkostí“ a co nejrychleji vyplout na Maledivy, nejlépe za 2 dny. Thajska jsem už opravdu přesycený a už ho snad ani nemám rád. Realita je ale jiná a hodně nepříjemná. Z jednoduchého úkolu, pouze namontovat novou převodovku, se stane složitá věc. Najednou se totiž zjišťuje, že spojovací kus z plastu mezi převodovkou a hřídelí – tzv. capling –  není rovný. Firma tedy vyrábí nový z ocele.

Loď tedy má být nachystaná po motorické stránce k vyplutí v sobotu 22.3. Jedeme tedy vyřídit celníky, immigration a další papíry k odplutí, nakupujeme zásoby. Ovšem při návratu na loď zjišťuji, že capling je vymontován! ..a že tedy nemůžeme vyplout.. Další pokračování je až v pondělí, protože v sobotu odpoledne a v neděli tato firma nepracuje. V pondělí se dozvídám, capling vyrobili tenčí a že lodě nesedí a že je třeba tedy vyrobit nový a tlustší (to už jsou ale další 2dny pryč). To už má víra v profesionalitu této firmy dostává vážné trhliny. Posléze se zjišťuje, že je prý třeba nastavit usazení motoru. Nechávám je zároveň kontrolovat motor, vyměnit impeler, olej a filtr.

 

Po vyplutí se ukazuje, že to byla chyba na chybu. Při výměně impeleru poškodili těsnění a  voda občas kape na převodovku.. olejový filtr namontovali jiný, o trošku větší a kape z něj olej.. motor „seřídili“ tak, že jede pouze na ? výkonu a při dalším přidání plynu sice více kouří, ale nejede.. je poškozená kontrolka teploty, která začne občas svítit i houkat, aniž by teplota překročila zvýšenou hranici.. Jinými slovy: zaplatil jsem hodně peněz a výsledkem je motor, který je na tom výrazně hůř než před opravou. Na toto vše ale nemůžete přijít zkušebním 5min zapnutím motoru v přístavu. Projeví se to až za několik hodin po vyplutí na moře, kdy v mé situaci se už nemůžu a ani nechci vrátit, protože by to znamenalo minimálně 3 dny dalšího zpoždění, které už si prostě nemůžu dovolit. A tak musím při plavbě tyto nedostatky zjišťovat a odstraňovat sám.

 

V úterý 25.3. plánujeme opět vyplutí a po motorické stránce se zdá, že loď je v pořádku. Doplňuji tedy vodu a v tom se to stalo! Dívám se na odkrytou podlahu a vidím sice málo, ale za to pořád mírně kapající vodu. Kde se tam vzala? Vždyť tam nemá co dělat! Že by těsnění mezi nápustnou hadicí a zásobníkem na vodu? Ne, to je suché.. Sáhnu pod bočnici sezení a vytáhnu vlhkou ruku. Že by to byl orosený tank na vodu? Začínám pátrat a rozmontuji tedy lavici na sezení. Objevuje se nádrž na vodu a vidím, že kape z jejího sváru. Jdu za firmou Mr. Da, o kterém vím, že jako jediný tady v Boat Lagoon svařuje hliník. Naštěstí má čas. Nádrž tedy musí celá ven. Znamená to rozmontovat interiér skoro půlky salónu. Je to těžká a náročná  práce. Ale až venku je vidět, že výrobce nádrž sice dobře svařil, ale sváry obrousil až tak, že stěnu vlastně zeslabil. Čas a koroze udělaly už svoje. Vodu nyní už jen zadržovalo původní olaminování nádrže! A bylo by jen otázkou velmi krátkého času než vše prasklo. Za 2 dny práce je nádrž jako nová a na svém místě. Logická otázka ovšem byla, jak je na tom asi druhá nádrž, ikdyž z ní zatím neteče?. I ta tedy nakonec putuje ven a ukazuje se, že to byl opravdu dobrý nápad ji vyjmout, přestože to byla ještě daleko těžší práce díky složitějšímu interiéru než u první nádrže a nechtělo se mi do ní. Je na tom totiž daleko hůře než první nádrž! Úniku vody zabránilo jen lepší olaminování. Jsem moc rád, že jsem na to přišel. Představa, že by uprostřed Indického nebo Atlantského oceánu jsem třeba najednou přišel o veškerou sladkou vodu není příjemná. Vzpomněl jsem si na podobnou zkušenost z Chorvatska, kdy nám na charterové lodi prasklo upevnění trubky a všech 150 l vody nám vyteklo do podpalubí. A tady by to bylo 350 l ! ..a ne v Chorvatsku.. Za další 2dny je i druhá nádrž v perfektním stavu a na svém místě. Ovšem, když ji opět napouštím, abychom opět vypluli, tak je zde další nepříjemné překvapení! Opět teče! Ale odkud? Upevnění nápustné trubice k nádrži. A tak horkovzdušný fén a těsnící hmota Sikaflex….čas na zaschnutí…další napuštění.. A zase teče! Prohlídkou zjišťuji, další netěsné místo je u kontrolního a čistícího otvoru, kde se vysokou teplotou při svařování  speklo původní utěsnění! Co teď? Díky nepřístupnosti místa zbývají jen 2 řešení. Buď nádrž opět celou vymontovat anebo rozmontovat další velký kus interiéru. Rozhoduji se pustit tedy do interiéru. Za další  3 hodiny je místo uvolněno a znovu utěsňuji otvor. Jsem hodně naštvaný a nadávám, že toto vše už neudělala firma při opravě – měli přece vědět, že teplota je příliš vysoká. Ale i já mám teď už další cennou zkušenost. Jenže je tam ještě jeden čistící otvor. Vypadá sice v daleko lepším stavu, ale vydržel svařování nebo ne? Počkám až zaschne těsnící hmota a zkouším opět. Teče! Málo ale přece. Takže znovu další dekl odšroubovat, vyčistit, utěsnit a přišroubovat. Vše, včetně 20 šroubů zvládám v rekordním čase. Znovu dát dohromady interiér už ale nestíhám a tak stojím před rozhodnutím: ztratit další den a nebo vyplout s rozmontovaným interiérem? Rozhoduji se vyplout. Ihned po aspoň trochu zaschnutí těsnící hmoty opět zkušebně plním nádrž – a neteče! Takže už jen doplnit naftu a benzin, zaplatit v marině. Obsluha v marině je ale velmi skeptická a několikrát se mne ptá na ponor lodě (1,6m), protože příliv byl nízký a už začal odliv. Doporučuje, že by bylo možná lepší počkat do zítřka, ale když nedám jinak, radí mi aspoň k maximální opatrnosti a ukazují mi ideální cestu. Prokličkování 4Nm dlouhou cestou mezi mělčinami nejdříve v mělké řece plně zanesené bahnem a posléze mezi korály a písčitými mělčinami, označenou po celé délce křivolakými kůly, není zrovna jednoduché. Ale ikdyž je to napínavé, vše nakonec zvládáme v pohodě.

 

Časy náročných oprav, které  se zdály, že nikdy neskončí, jsou za mnou…

Bohatší o spoustu zkušeností…

Vyplouváme!!!

…dál na další plavby a za dalšími zážitky, zeměmi a lidmi…