Zkušební plavba Thajsko (Boat Lagoon) – Malajsie (Langkawi) – Thajsko, 16.-26.1.2008

Zkušební plavbě předcházely velké nepříjemnosti s opravou – viz „Oprava  lodě…“. Podle původního  plánu jsem měl v lednu, což je optimální sezóna, přeplout na Srí Lanku. Bohužel neustálé prodlužování termínů oprav nakonec vyústilo v to, že tato plánovaná přeplavba se stala časově nereálnou. A nepříznivě se to dotklo i Franka a posléze i Ivany, kteří se chtěli plavit na Srí Lanku se mnou. Frank přiletěl z Německa a Ivana z Austrálie. Samozřejmě, když už zde byli, chtěl jsem alespoň náhradní plavbou zmenšit jejich zklamání. Trasa byla jasná – vybrat ty nejhezčí místa v této oblasti Thajska, které jsou v dosahu a navštívit je. Volba padla na Phi Phi, Krabi a malajské Langkawi, kde  už jsem to dobře znal.

Ve středu odpoledne 16.1.2008 jsem po všech neuvěřitelných průtazích a problémech konečně slavnostně spuštěn na vodu. Bohužel se objevuje nečekaná závada na převodovce, která odmítá zařadit rychlost. Poprosím tedy obsluhu přístavu o odtažení na mé místo a zkouším zjistit, co se událo. Po opravě převodovky na Bali jsme díky zlomenému stěžni pouze na motor urazili více než 1600Nm. Za tu dobu jsem zaznamenal jenom jeden menší problém s řazením na Langkawi. Ale pak už se neobjevil. Je tedy zvláštní, že by se najednou stala nějaká vážná závada. Snažím se tedy zjistit, co se stalo, ale je to nad moje síly. Vše vypadá normálně, jen prostě nejde zařadit. Domnívám se, že to bude jen seřízení táhel a jdu shánět někoho, kdo by je seřídil. Firma, která vypadá lépe, nemá čas a tak jdu za místní  firmou. Ta se v tom chvíli hrabe a pak konstatuje, že chyba je v převodovce a že ji musí vymontovat, což je snadné. Nakonec jsem to vyřešil tak, že jsem si od nich jinou převodovku na tuto cestu pronajal. A oni mezitím zjistí, co převodovce je. A mohli jsme vyrazit!

 

V pátek 18.1.2008 ráno vyřizujeme odjezdové formality u celníků a immigration. Frank i Ivana chtějí vystoupit v Malajsii na Langkawi a od tam už mají domluvené lety domů, proto je odhlášení nutné. Odpoledne doplňujeme naftu v maríně a v 15.30 slavnostně vyplouváme z maríny do kalné řeky. Cesta řekou není příliš příjemná, je to kalná, nízká, celkem úzká  a bahnitá řeka. Když se ještě v protisměru objevují lodě, ať už motorové s turisty či plachetnice, je to spojené i s nepříjemným vyhýbáním se. Nicméně za 20min jsme z řeky na moři. Cesta je i dál ve vodě v moři označena kůly, protože všude  kolem jsou mělčiny a útesy. Ale za další půlhodinku jsme už na otevřeném moři. Jaký to příjemný pocit! Po všech těch strastech a problémech opět na moři! V klidu a v pohodě doplujeme k ostrovu Ko Rang Yai (6Nm) a v podvečer zakotvíme u krásné pláže. Frank a Ivana berou člun a výráží na průzkum, ze kterého se vrátí v rozjařené náladě v ranních hodinách.

 

Sobota 19.1. V 10.00 vyrážíme  směr ostrov Ko Phi Phi. Po cestě se zastavujeme u ostrova Ko Yao Yai a koupeme se a po 25Nm v 16.00 kotvíme v zátoce na západní straně Ko Phi Phi. Okamžitě bereme člun a vyrážíme prozkoumat opravdu krásnou zátoku s pěknou pláží uzavřenou skálami a přístupnou jen z moře.  Šnorchlujeme, pozorujeme ryby, procházíme se… Moc pěkné… Je to ale dál než jsem počítal a nedoplnil jsem plně benzín do motoru dinghi, takže ten nám na zpáteční cestě dochází. Nic se ale neděje, protože stopujeme kolemjedoucího Thajce v loďce a ten nás ochotně odtáhne za všeobecného veselí k naší lodi. A večer Ivana s Frankem opět vyráží za zábavou do místního letoviska.

 

Neděle 20.1. V tradičních 10.00 vyplouváme směr  Krabi a opět se zastavujeme po cestě na koupání u krásného a opuštěného ostrůvku  Ko Mai Phai. Nádherné koupání a pláž bez jediného  živáčka! V podvečer, po 20Nm, dorážíme ke Krabi, chvíli se rozhlížíme a vybíráme zátoku na západní straně Laem Nang. Je to naprostá nádhera a musím říct, že Krabi je mimořádně krásné místo – jedno z nejhezčích v Thajsku a možná i na světě patří ke špičce. Loď je bezpečně zakotvená a tak tentokrát na břeh vyrážím i já. Ovšem vyrážíme za světla a při návratu za hluboké tmy by se nám hodila baterka, kterou jsme pochopitelně nevzali s sebou. Nicméně chvilka napětí.. a loď jsme nakonec objevili…

 

Pondělí 21.1. Ráno vyrážíme do Malajsie. Čeká nás 160Nm dlouhá cesta včetně noční  plavby. Plavba jde  dobře a v pohodě. Vítr nám přeje a rychlost je dobrá. Trochu se obávám noci, protože vím, že je to jedno z nejhustších míst s rybáři. Noc ale nakonec probíhá v pohodě a kromě jednoho momentu se v pohodě vyhýbáme.

 

Úterý 22.1. kolem poledne připlouváme do Langkawi. Je to příjemné se vracet tam, kde to člověk už dobře zná. Vím, kam mám přesně jít i co můžu čekat, takže přihlášení a zároveň mé odhlášení je snadné a velmi rychlé. Po příjemném obědě se loučíme s Frankem. S Ivčou pokračuji dále na pláž u P.U Tepor, kde se přátelsky loučíme a vysazuji ji na břeh. Kolem 16hod. vytahuji plachtu a vyrážím sám na 140Nm vzdálenou zpáteční cestu. Opět mám trošku obavy z rybářů při noční plavbě a tentokrát se ukazuje, že oprávněné. Jsou jich kolem desítky a někdy jsou obtížně předvídatelní. Jeden dokonce jel z boku přímo v kolizním kurzu přímo  na mne. Rozsvítil jsem všechna světla, aby viděl i na plachtách, že jsem plachetnice, ale kurz nezměnil ani o milimetr. Nakonec jsem já musel na plných plachtách těsně před ním otočit 360°, což není nic příjemného. Projel těsně kolem mne. Ještě jsem se podíval, jestli za sebou nevleče sítě.. Nevlekl..

 

Středa 23.1. Zbytek noci proběhl  již v klidu a já na plných plachtách nádhernou rychlostí mířím k Booat Lagoon. A nakonec se mi podařilo dokonce ještě s odpoledním přílivem proplout řekou až do maríny. Sám jsem byl překvapen tou rychlostí. Průměrná rychlost totiž byla 6,5Kn. Nicméně personál v maríně byl překvapen také a říkal, že má místo až druhý den, jak jsem si objednal. Nicméně zpátky jsem už nemohl, takže místo nakonec přece jenom našli.

Celkem jsem tedy na zkušební plavbě uplul 380Nm. Loď se osvědčila a i s o 1,5m vyšší stěžněm a 1m delším ráhnem je stabilní a výrazně rychlejší.

 

Ve čtvrtek 24.1. vyřizuji opět formality, poklízím loď, vracím převodovku a zároveň si beru svou původní, teď už do posledního šroubku  rozmontovanou. Musím říct, že jejich přístup mi připadal sice ochotný, ale zcela amatérský a tak ji odnáším do druhé firmy… Že i zde to nakonec byla hrůza se dočtete opět v „Opravy v Thajsku..“

V sobotu 26.1. brzy ráno odlétám domů, kam se opravdu upřímně těším. Psychicky naprosto vysílený z oprav, ale  spokojený, že loď je v pořádku a že je to vše za mnou.

 

Závěr? Všem jachtařům bych doporučil si v Thajsku v Boat Lagoon půjčit loď (firma Sunsail) a obeplout všechna tato nádherná a snadno dostupná místa Thajska i Malajsie.